A kötelező közbeszerzés több hónappal késleltetheti az agrárberuházásokat

A Vidékfejlesztési Programra vonatkozó támogatói döntéseket a kormány tavasz végére, nyár elejére ígérte, így nyár közepétől tömegével indulnak az ezekhez kapcsolódó kötelező közbeszerzési eljárások.
Trombitás Zoltánnal, az Erste Bank EU-irodájának vezetőjével az európai uniós támogatásokhoz kapcsolódó közbeszerzési boomról beszélgettünk.

Milyen közbeszerzési kötelezettségek terhelik jelenleg az uniós pályázatokon induló gazdálkodókat?

A 2017. január 1-je óta minden olyan beruházás, amely több mint 40 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást tartalmaz, a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik. Ez már könnyítés a törvény 2015. év végi módosításához képest, amely a kötelező közbeszerzési eljárást előírta, és határát pedig 25 millió forinthoz kötötte, attól függetlenül, milyen arányt képvisel a beruházásban. Ez akkor nagyon lényeges változtatás volt, mert korábban csak a 75 százaléknál nagyobb támogatási intenzitást túllépők esetében volt szükség erre.

Trombitás Zoltán: nálunk csak olyan ügyfelek indítottak feltételes közbeszerzési eljárást, akik elszántak voltak arra, hogy támogatás nélkül is megvalósítják a beruházást. A többiek megvárják a támogatói döntést – fotó: Agroinform.hu

Mit jelentett ez a gazdálkodók számára?

Hátrányosan érintette őket, hiszen egy olyan, költségekkel járó folyamatot kell lebonyolítaniuk, amelyet korábban nem kellett. Egy kötelező közbeszerzési eljárás nyilvánvalóan nem gyorsítja meg a beruházás folyamatát. Ezt érzékelte a Miniszterelnökség is, és annyi könnyítést tett egy évre rá, hogy felemelte a kötelezettség értékhatárát a jelenlegi 40 millió forintra.

Hogyan zajlik a kötelező közbeszerzési eljárás?

Példaként vegyünk egy beruházást! Ez lehet valamilyen építés, vagy valamilyen technológia-, illetve gépbeszerzés. Az építések esetében viszonylag gyorsan lebonyolítható a közbeszerzés, mert 1,6 milliárd forintig nemzeti eljárási rendet lehet alkalmazni. A beruházásoknak nagy része ebbe bőven belefér. Viszont gép vagy technológia esetében már 64 millió forint fölött uniós közbeszerzési eljárást kell alkalmazni. Ez gyakorlatilag három-hat hónapot is igénybe vehet, ami már komoly időráfordítást jelent.

Természetesen lehetőség van arra, hogy a gyorsítás érdekében úgynevezett feltételes közbeszerzési eljárást indítson az ügyfél. Ez azt jelenti, hogy a pályázati döntés ismerete nélkül kezdi el ezt a folyamatot, az eredménye pedig akkor válik hatályossá, ha megkapja a támogatást. Mivel azonban ennek vannak költségei, a támogatás odaítélése ugyanakkor bizonytalan, nagyon kevés ügyfél vállalja.

Mekkora költségekkel jár akötelező közbeszerzési eljárás?

Attól függően, milyen procedúrát kell lebonyolítani, a beruházási összeg 0,5-től 1,5 százalékáig terjedhet. Ez magában foglalja az eljárással kapcsolatos egyéb díjakat, illetve magát a közbeszerzési szakértő alkalmazását is. Ugyanis bizonyos típusú eljárásoknál kötelezően alkalmazandó a közbeszerzési szakértő. Ha az ügyfél professzionálisan, szakszerűen szeretné az eljárást lebonyolítani, mi egyébként is javasoljuk ilyen szakértő bevonását.

A Vidékfejlesztési Programra vonatkozóan még alig-alig születtek meg a támogatói döntések. Mivel a kormány ezeket idén tavaszra, nyár végére ígérte, ez azt jelenti, hogy

valószínűleg júniustól tömegével megindulnak az ezekhez kapcsolódó közbeszerzési eljárások.

Azt tudjuk, hogy több hiánypótlási kör lement már azoknál az ügyfeleknél, akik 2016 tavaszán-nyarán adták be a pályázatukat. Az első helyszíni ellenőrzések is megvoltak. A hivatalos kommunikáció szerint az értékelés utolsó szakaszában tartanak a projektek, és már csak az eredményhirdetés időpontja kérdés.

Kell-e valamilyen speciális tudás az eljárások lebonyolításához?

Bár a törvény lehetővé teszi, hogy a cégek a közbeszerzési értékhatárt el nem érő beruházás esetén is, önkéntes alapon, közbeszerzést folytassanak le, ez érthető módon nem volt jellemző a múltban sem. A közbeszerzési eljárások lebonyolításához szükséges tudás és tapasztalat így a legtöbb vállalkozásnál nincs meg, emiatt is ajánlott egy külső közbeszerzési szakértő segítségét igénybe venni.

Mik a már eddig lezajlott közbeszerzési eljárások tapasztalatai?

Nálunk csak olyan ügyfelek indítottak feltételes közbeszerzési eljárást, akik elszántak voltak arra, hogy támogatás nélkül is megvalósítják a beruházást. A többi ügyfél megvárja a támogatói döntést.

Mi az arány e két csoport között?

Alig vannak olyanok, akik nekigyürkőztek volna ennek, szinte mindenki a támogatói döntést várja.

Az előttünk álló pályázatokról mit lehet még tudni?

Mint ismert, a Vidékfejlesztési Pályázat összes programját kiírták már. A legjelentősebb források már régóta nyitva vannak: az élelmiszeripari kisvállalkozások fejlesztései, az állattartó telepekhez kapcsolódó korszerűsítések, az üvegházi projektek és az öntözésfejlesztést tartalmazó beruházásokat már tavaly meghirdették, és a támogatási kérelmeket is befogadták. Tehát

gyakorlatilag az összes ilyen forrás „elkelt”. Információink szerint néhány területen majd lesz még lehetőség új pályázatot kiírni.

De egyelőre az a legnagyobb feladat a banknak is, és az ügyfélkörünknek is, hogy a megszületett támogatási döntésből tervezett beruházásokat megvalósítsuk.

Mi lesz a következő lépés ebben a folyamatban?

Aki támogatói döntésben részesül, az megkapja az irányítói hatóságtól a támogatói okiratot vagy a támogatási szerződést – ez pályázatonként különböző lehet. Innentől kezdve indulhat – mint elhangzott, az ügyfelek több mint 90 százaléka megvárja támogatói döntést – a közbeszerzés. Továbbá előlegigényléssel lehet élni, amelyben az elnyert támogatás 50 százalékát lehívhatják a támogató szervtől.

Az előlegigényléssel mikor lehet élni?

A támogatói döntéstől számított egy hónapon belül. Mivel az előlegfelhasználásnak időbeli korlátja is van, számolni kell a közbeszerzési eljárás lebonyolításával is.

Akkor ez konkrétan mit jelent?

A támogatói döntéstől számítva három-hat hónap a közbeszerzési eljárás lebonyolításával együtt. Így ez őszre „jön össze” legkorábban.

A bank miként vesz részt a folyamatban?

Két oldalról tudunk segíteni az ügyfeleknek. Egyrészt kiegészítő beruházásihitel-finanszírozással. Másrészt támogatás-előfinanszírozással, hiszen a pályázati pénzek egy meghatározó részéhez csak utólag jut hozzá az ügyfél, miután teljesítette a kötelezettségeit.

 

„Agrár Kompetencia Központunk szakmailag is támogatja a mezőgazdasági beruházások finanszírozását. A pénzügyi mutatók alapján történő hitelezésről áttértünk a naturáliák, a termelési mutatók alapján történő ügyfélminősítésre”– fotó: Agroinform.hu

Milyen csoportok finanszírozásában működik szívesen közre az Erste?

Kiemelten kezeljük az agrárszektort, a mezőgazdaság teljes vertikumára „lövünk”, az őstermelőktől kezdve a fiatal gazdákon, a kisvállalkozásokon át a közép-nagyvállalkozásokig mindenki számára van finanszírozási termékünk. Másrészről az Agrár Kompetencia Központunk szakmailag is támogatja az ilyen típusú beruházások finanszírozását. A pénzügyi mutatók alapján történő finanszírozásról sok esetben már áttértünk a naturáliák, a termelési mutatók alapján történő ügyfélminősítésre, ami teljesen új kategóriát jelent a kereskedelmi banki finanszírozásban. Kiemelten kezeljük a vissza nem térítendő támogatásokkal megvalósuló fejlesztések finanszírozását (élelmiszeripar, állattartó telepek, üvegházi beruházások).

Milyen kormányzati szándékok olvashatók ki a pályázatokból?

A pályázati feltételek meghatározásából jól látszik, hogy a kormány a kisebb méretű vállalkozásokat részesíti előnyben. Egy bizonyos méret alatti üzemek jogosultak a keret 80 százalékára, a többiek a fennmaradó egyötödre számíthatnak.

forrás Agroinform.hu